Uncategorized

انتخاب پرده مناسب

انتخاب پرده مناسب

توی خونه های ایرانی محرمیت یکی از مهمترین اصول توی طراحی هست. یکی از وسایلی که این محرمیت رو ایجاد میکنه پرده هست که ما امروز توی این پست به شما کمک میکنیم برای انتخاب پرده .از انواع سبک ها، مدل ها،اجزا پرده و اینکه در امسال چه پرده ای بیشتر روی مد هستند توضیح میدیم پس با ما همراه باشین.

ببینیم انواع پرده چیا هستن:

1:پرده توری و حریر ساده

این نوع پرده ها سادگی و شیکی خاصی دارند و سادگی که ایجاد میکنند این فرصت را به ما میدهند که روی اجزا دیگه پرده متمرکز شویم.

این سبک پرده ها برای فضاهای مدرن بسیار پیشنهاد میشود. همچنین در فضاهایی که کوچک هستند پرده را از جنس حریر ساده سفید انتخاب کنید تا ابعاد اتاق را محدود نکند و به فضا عمق دهد.

مشکلی که این پرده ها دارند این است که  پارچه ها به دلیل دارا بودن ظرافتی خاص، در برابر نور خورشید مقاومت چندانی از خود نشان نمی دهند، به همین خاطر بهتر است به همراه پرده های حریر از آستری نیز استفاده شود. از این پارچه برای دوخت پرده ساده نیز استفاده می شود.

 

پرده توری و حریر ساده پرده توری و حریر ساده انتخاب پرده مناسب

2:پرده توری و حریر طرح دار

با استفاده از پارچه های گیپوری و توری های طرح دار میتونین به فضاتون حال و هوای روستیک و بوهو بدین.

انتخاب پرده مناسب انتخاب پرده مناسب انتخاب پرده مناسب

 

 

3.پرده رومن

این مدل پرده به صورت کرکره ای باز و بسته می شود. استفاده از آن برای فضایی که طراحی آن ساده بوده و بیش از یک دست مبلمان در آن استفاده شده، مناسب است.

از ویژگی های بارز این مدل پرده عدم استفاده از آستر در زیر آن می باشد. مکانیزم حرکت و تنظیم پرده رومن مشابه پرده شید رول است و جزء پرده های مدرن محسوب می شود.

انتخاب پرده مناسب انتخاب پرده مناسب انتخاب پرده مناسب

پرده شید رول

استفاده از پرده مدل شید رول، برای پنجره هایی که رو به داخل باز می شوند بسیار مناسب است. این مدل پرده ها، حالت بالا رونده دارند و به هنگام جمع شدن درون محفظه ای استوانه ای شکل قرار می گیرند. پرده شید رول حالت تزئینی نداشته و شما می توانید در صورت دلخواه در کنار آن ها از پرده های تزئینی نیز استفاده نمائید.

انتخاب پرده مناسب

پرده کرکره ای

پرده کرکره یکی از با دوام ترین انواع مدل های پرده می باشند. استفاده از این نوع پرده ها کنترل میزان روشنایی را امکان پذیر می کند. انتخاب پرده های کرکره ای برای مکان هایی که کنترل دید در آن جا از اهمیت بالایی برخوردار است، انتخاب مناسبی می باشد.

تیغه این نوع پرده را می توان از جنس آلومینیوم یا چوب انتخاب نمود که امروزه نمونه های فلزی کاربرد کمتری دارند اما تیغه های چوبی با ظرافت و زیبایی بی نظیر خود همواره در تولید پرده های خانگی، تجاری و اداری مورد استفاده قرار می گیرند.

پرده های عمودی را می توان به صورت اتوماتیک و برقی طراحی نمود و امکان نصب آن ها در داخل پارتیشن و یا شیشه های دوجداره وجود دارد. این پرده ها با توجه به جنس تیغه در تنوعی از طرح و رنگ تولید و در دو مدل عمودی (لودراپه) و افقی نصب می شوند.

پرده های بامبو | تصویر شماره 311

پرده حصیری بامبو

این مدل پرده از الیاف طبیعی و یا نی بامبو ساخته میشوند و دارای تنوع بی نظیری هستند. این پرده ها را می توان به صورت پلیسه ای یا رولی توسط نخ یا زنجیر در بالا جمع نمود. پرده های حصیری قابل شستشو هستند و نگهداری و نظافت آنها آسان است.

انتخاب پرده مناسب انتخاب پرده مناسب

پرده زبرا

پرده های زبرا از نوع پرده های بالارونده هستند که از دو لایه موازی که ترکیبی از تور و پارچه است ساخته شده اند. تورهای این پرده در فاصله های مشخص توسط ردیف هایی از پارچه به یکدیگر متصل گردیده اند و برای تنظیم میزان نور ورودی به اتاق می توان زاویه بین دو لایه و نوارهای میانی را تغییر داد. با استفاده از پرده های زبرا می توان میزان دید و نور را تنظیم نمود و یا کلاً پرده را در بالا جمع نمود.

انواع پرده زبرا امروزه طرفداران زیادی دارد و برای آشپزخانه و اتاق خواب انتخاب مناسبی است. علاوه بر آن در اکثر محیط های اداری پرده زبرا به عنوان گزینه ای مناسب در اولویت می باشد. پرده های زبرا از تنوع بالایی برخوردار بوده و استفاده از آنها در آشپزخانه باعث ایجاد زیبایی دلنشینی می شود. از مزایای پرده زبرا می توان به جمع شدن راحت این مدل پرده اشاره کرد.

انتخاب پرده مناسب انتخاب پرده مناسب انتخاب پرده مناسب انتخاب پرده مناسب

پرده سلطنتی

از دیگر نمونه پرده هایی که می توان در طراحی دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار داد، پرده سلطنتی می باشد. استفاده از این مدل پرده بیش تر در سبک های فاخر هم چون سبک کلاسیک به چشم می خورد.

انتخاب پرده مناسب انتخاب پرده مناسب انتخاب پرده مناسب

 

پرده پیلی دار یا پارچه ای

این مدل ضمن سادگی ، جلوه ای چشمگیر و زیبا دارد. پرده  پیلی دار از دو قطعه پارچه ساده تشکیل شده که از شکاف میان آنها پارچه ای به رنگ دیگر نمایان است. این پرده  به وسیله ریسمان هایی از دو طرف جمع می شود. یکی از رایج ترین حالت ها ، ترکیب پارچه ای ساده با یک پارچه طرح دار است. می توانید پارچه ساده را برای پرده اصلی و پارچه طرح دار را در داخل پیلی استفاده کنید و یا به عکس پارچه طرح دار را برای دو طرف پرده و پارچه ساده در داخل پیلی به کار ببرید. اگر پارچه طرح داری برای خود پرده  انتخاب می کنید دقت کنید که هنگامی که پرده باز است و پیلی به صورت بسته قرار گرفته طرح پارچه متقارن باشد و خطوط آن به درستی در امتداد یا در برابر هم قرار گیرد.

انتخاب پرده مناسب

انتخاب پرده مناسب

 

 

اجزا پرده

حاشیه

در قسمت بالا و پایین پرده های مدل حاشیه دار، از حاشیه های تزئینی استفاده شده است. پرده هایی که حاشیه آن ها در قسمت پایین قرار دارد برای پنجره های کوتاه و در مقابل پرده هایی که حاشیه آن ها در قسمت بالای پرده قرار دارد برای پنجره های بلند مناسب می باشند. طرح های حاشیه دار اغلب برای پرده اتاق خواب و یا آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرند و جلوه زیبایی به آن ها می بخشند.

والان

والان پرده پارچه ای به عنوان شال یا والان بر روی پرده زیرین استفاده می شود. در استفاده از این مدل توجه داشته باشید اگر پرده زیرین شما ساده است، از پارچه ای طرح دار برای والان استفاده نمایید و در مقابل اگر قصد دارید از پارچه ای طرح دار برای پرده زیرین استفاده کنید، والان پرده باید پارچه ای ساده و بدون طرح باشد.

انتخاب پرده مناسب انتخاب پرده مناسب انتخاب پرده مناسب انتخاب پرده مناسب

استفاده از این نوع پرده ها با هرگونه طراحی داخلی هماهنگی دارد. اگر سبک مدرن را در طراحی دکوراسیون خانه خود اجرا نموده و مدل والان دار را برای پرده در نظر گرفته اید، بهتر است از یک والان ساده در یک گوشه از پرده استفاده کنید. توصیه می شود در طراحی منزل به سبک کلاسیک با الهام از سبک ویکتوریایی، از والان های پرچین استفاده نمایید.

انتخاب پرده مناسب

آستری پرده:

در بیشتر پرده ها لایه ی زیری پرده از جنس حریر است  که برای ضخیم تر کردن پرده از یک لایه آستری زیر پرده استفاده می شود.

آستری از پارچه های با جنس ساتن،  ترگال و یا فیلامنت تهیه می شود.

 

قاب یا کتیبه پرده

کتیبه علاوه بر مخفی کردن ریل و چوب پرده کمی به روی پارچه هم می آید که این نکته خود از مزیت های آن به شمار میرود . این کتیبه ها دارای طرح ها و نقوش بسیار متنوعی است و این نکته باعث میشود تا با هر مدل از پرده یک نوع کتیبه باشد که همخوانی خوبی ایجاد کند.

انتخاب پرده مناسب

دستک

دستک ها کنار پرده اصلی میان
و معمولا هم ثابت هستند و جنبه زیبایی دارند بخاطر همین قابلیت جمع شدگی ندارن که شکل ظاهریش بهم نریزه.

دستک ها اکثرا دو مدل دارند مدل ایستاده و صاف و یکی دیگه مدل هایی که جمع باید بشوند و زیباییشون در جمع شدنشون هست.

دستک های صاف برای فضاهای مدرن و مینیمال بیشتر استفاده میشن.

انتخاب پرده مناسب

دستک های جمع شونده برای فضاهای سنتی و کلاسیک بیشتر استفاده میشن

انتخاب پرده مناسب

چه نکاتی باید در مورد انتخاب پرده رعایت کرد:

  • پوشاندن پنجره ها با پرده های بلند اتاق را پرزرق و برق و باشکوه جلوه می دهد. حتی درباره اتاق خواب، اگر از یک پرده قدی استفاده کنید اتاق شما تبدیل به یک اتاق خواب رسمی می شود.
  • پرده های بلند برای فضاهای وسیع مناسب هستند. استفاده از این پرده ها در فضای کوچک باعث کوچک و تنگ به نظر رسیدن خانه می شود.
  • اگر می خواهید شیک و زیبا به نظر برسد، آن را بلندتر انتخاب کنید تا روی زمین را بگیرد و اگر می خواهید تمیز جلوه کند، بهتر است تا نزدیک زمین باشد.
  • اهمیت نورپردازی

نور طبیعی و وسایل روشنایی هردو در در زمانی که پرده ای برای پنجره انتخاب می کنید مهم هستند و اهمیت آن در شرایطی که پنجره کوچک باشد دوچندان می شود. برای مثال، پرده های سنگین برای قسمت های خصوصی خانه مخصوصا اتاق خواب که به همراه تورهای ظریف منظره زیبایی از طلوع خورشید را نمایش می دهند، مناسب هستند.

در مقابل پارچه های ظریف و هر آنچه که باعث روشنی هرچه بیشتر شود، برای اتاق های شلوغ مناسب می باشند. برآورد مقدار نور ورودی و انتخاب پرده مناسب با توجه به آن، ترفندی است که باید به کار بگیرید. اگر به دنبال فضایی الهام بخش  هستید، انتخاب پرده های کرکره ای نیز پیشنهاد قابل تأملی می باشد.

اگر پنجره شما جنوبی است، نیاز به پوشش بیشتری برای جلوگیری از ورود نور به اتاق دارید. در مقابل، اگر پنجره های خانه شما رو به شمال است، باید حداکثر نور جذب اتاق ها شود، بنابراین پرده های تیره برای این پنجره ها مناسب نیستند.

  • ست کردن پرده و مبلمان

آن چه که در هنگام انتخاب پرده باید به آن توجه داشته باشید، تطبیق پذیری رنگ و طرح پرده با مبلمان می باشد. این نکته یکی از مهم ترین نکاتی است که باید در طراحی اتاق نشیمن و در هنگام انتخاب پرده به آن توجه داشته باشید. بهتر است برای انتخاب رنگ پرده از طیف رنگی برابر با رنگ مبلمان استفاده نمایید.