Uncategorized

چاکراه ها در معماری واستو

چاکراه ها در معماری واستو

هر ساختمانی روح خودش را دارد

چاکراها یا مراکز انرژی در حال چرخش هستند و بخش‌های بسیار مهمی ازکالبد انرژی محسوب می‌شوند. همانند کالبد فیزیکی که از اعضای حیاتی و کم اهمیت تر تشکیل شده‌است، کالبد انرژی نیز دارای چاکراهای اصلی و فرعی و چاکراهای بسیار کوچک است. در مجموع بدن انسان هفت چاکرا دارد و هر یک از این هفت چاکرا با یکی از هفت غده بدن و همچنین با گروهی از اعصاب که شبکه نامیده می‌شوند مرتبط می‌باشد. هر یک از این چاکراها به یکی از قسمتهای بدن و وظایف مخصوص درون بدن پیوسته هستند که بوسیله شبکه عصبی یا غددی که به آن چاکرا مربوط می‌باشند کنترل می‌شوند.

. چاکراهای اصلی درست مانند نیروگاه‌هایی هستند که انرژی حیاتی را برای اعضای حیاتی و اصلی تامین می‌کنند. اگر این نیروگاه‌ها به خوبی کار نکنند اعضای حیاتی ضعیف یا بیمار می‌شوند، زیرا برای درست کارکردن، انرژی حیاتی کافی ندارند.

چاکراه ها در معماری واستو
جایگاه نقاط انرژی در بدن

رنگ های اصلی مورد استفاده در طراحی خانه های سنتی ایران اساسا از چاکراها است. هفت رنگ به طور گسترده ای در طراحی خانه های سنتی ایران با اشاره به هفت سیاره و هفت چاکرا استفاده می شود؛ سفید، بنفش، آبی (شب آبی و فیروزه ای)، سبز، زرد (یا چوب صندل) نارنجی و قرمز از آبی، سبز، زرد، نارنجی و قرمز در دکوراسیون معمولا از پنجره های رنگارنگ استفاده می شود. بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی ویژگی های رنگ و تأثیرات آنها بر چاکراها انسان، مشاهده شده است که هر یک از رنگ ها ایجاد جلوه های خاصی در چاکراها و نسبتا بر غدد انسان، تاثیر میگذارد.

در نتیجه رنگ گرم مورد استفاده در سالن ها، اتاق ها و مکان مراسم که در آن فعالیت بدنی بیشتر مورد نیاز بود، و همچنین به عنوان اتاق مورد استفاده قرار که در فصل زمستان بود. در این راه و از طریق استفاده از رنگ های گرم با فعال کردن چاکراها پایین، بدن تمایل به گرم می شود و فعال است. رنگ سرد مورد استفاده در نمازخانه، اتاق خواب شد و مناطقی که در فصل تابستان با خنک کننده در ارتباط اند به طوری که درجه حرارت بدن کاهش می یابد، و مردم احساس راحتی بیشتری خواهند کرد (گودرز و فاضلی،2014).